CASTELLÓ. De la mà d’una canícula notable i persistent, el full del calendari culmina la primera meitat de l’any i gira cap a juliol per afrontar els dos mesos principals de l’estiu. El ritme vital s’alenteix, les vetlades s’allarguen per agafar aire davant la calor diürna i els períodes de vacances s’encadenen per oferir temps lliure. La cultura, estretament vinculada a la cadència de la societat, transforma el pols de les ciutats i s’adapta igualment per respirar a l’aire lliure. Les places es converteixen en teatres o exposicions improvisades, els parcs resguarden a la seua ombra cicles de cinema i els museus obren els seus claustres i jardins a la música. Aquests espais, tant interiors com exteriors, assumeixen també la funció de refugi climàtic on escapar de les altes temperatures amb un passeig entre obres d’art. En aquest sentit, Castelló continua en el seté mes del curs amb una programació eminentment a cel obert: des de les Nits al Claustre al Museu de Belles Arts fins al cinema sota les estrelles al Planetari.
Així mateix, l’agenda cultural de la ciutat estira fins al juliol els cicles de concerts Arrels: Acústics al Metcas al Museu d’Etnologia i Bandes al Templet: en clau de sal, ara a la coneguda glorieta del Moll de Costa, al Grau de Castelló. El primer tanca la seua segona edició amb una altra sèrie de quatre actuacions de firma local, cada divendres a partir de les 20.00. Després del pas de la cantautora castellonenca Alba Lamar per obrir boca aquest mes, el trio encapçalat per la benicense Anna Millo prendrà el relleu al jardí de la pinacoteca. Millo presenta el seu primer treball en solitari, Radiografia, fonamentat en sons urbans condimentats amb hiphop, pop o rhythm and blues. El menú musical al pati del carrer Cavallers conclourà amb les notes complexes del trio liderat per Carlos Álvarez i amb les melodies de la compositora Lucía Muñiz. De la mateixa manera, el pianista, acompanyat per Adrián Picazo - al baix i cors - i per Pedro Corral - a la bateria - planteja un projecte íntim i minimalista, diferent del seu format gran habitual.
Del Templet a la plaça de Sète
La música arrelada i acompassada de les bandes abandona també a l’estiu els auditoris i les sales d’assaig per enriquir l’ambient a les places i als carrers. Així, els templets adquireixen la funció d’escenari i, sota el seu pavelló, els instruments troben la proximitat del públic. La saga de concerts En clau de sal, organitzada per l’Ajuntament de Castelló, es trasllada al districte marítim de la ciutat des del cèntric parc Ribalta i acaba al juliol amb vetlades als tres primers dijous del mes. La Banda Municipal de Castelló va portar al Grau el passat dia 3 - dins de les festes patronals de Sant Pere - la celebració del seu centenari oficial, que havia commemorat el dimecres anterior a la plaça Major amb la interpretació de la seua primera peça, Peña Chaves. El cicle es reprendrà, sempre a partir de les 20.00, el pròxim dijous 10 amb l’actuació de la Unió Musical del Grau. Finalment, l’edició actual del certamen de bandes locals culminarà amb les notes de la Unió Musical Sant Josep de Calasanz.

- Imatge del concert del centenari de la Banda Municipal de Castelló
Per la seua banda, les disciplines artístiques referides a l’art o la literatura es despleguen en interiors que busquen un valor afegit per atraure el públic. Els recintes culturals tancats esdevenen oasis on "refrescar-se" i deixar passar les llargues hores de sol que caracteritzen l’estació estiuenca. Un exemple d’això es troba fins al 14 d’agost a l’Auditori de Castelló, que inaugura aquest mes en una de les seues sales "el primer refugi climàtic cultural de la ciutat", segons va destacar Nuria Felip, delegada de l’Institut Valencià de Cultura (IVC) a la província. La zona climatitzada ofereix durant els matins un lloc de lectura, descans o treball. De nou a l’exterior, concretament a la plaça de Sète, al Grau, la fotografia natural es despenja de les parets per prendre el carrer en la mostra Colors del món. Les imatges, sota la prestigiosa firma de National Geographic, aborden la diversa gamma cromàtica del planeta a través de la seua essència representada a les ciutats, el cel o els éssers que l’habiten.
La cultura engalana les nits d’estiu
Les vetlades estivals ofereixen l’oportunitat de prendre’s un respir abans de conciliar la son. La música, el cinema i fins i tot la ciència aprofiten el moment per desplegar-se mitjançant experiències tranquil·les, immersives o familiars. Al llarg dels seus quasi 25 anys, el Museu de Belles Arts de Castelló emana melodies des del seu cor cada estiu. El cicle històric Nits al Claustre torna amb una nova sèrie de huit concerts gratuïts cada dijous del 3 de juliol al 7 d’agost, sempre a partir de les 22.30. En aquesta edició, el programa d’actuacions, amb veus “variades i fonamentalment femenines”, fusiona les arrels populars amb notes contemporànies. Després de l’obertura a càrrec de Lorena Álvarez, el pati de l’edifici rebrà, per ordre, la violinista madrilenya María de la Flor; la veu delicada d’Alba Armengou; el cant d’Alba Carmona i la guitarra de Jesús Guerrero; la copla i el fado de Raquel Lúa; i, finalment, la tradició amb enfocament modern del grup El Nido.

- Adrián Picazo, Carlos Álvarez i Pedro Corral
Sota les estrelles, el districte marítim de la ciutat mira cap al seu Planetari com a eix entre el coneixement, l’oci i la proximitat del Mediterrani. En aquest sentit, l’espai ofereix fins a 60 activitats diferents durant aquests dos pròxims mesos. Les propostes brinden l’oportunitat d’observar els astres, tant de nit - planetes i constel·lacions - com de dia, centrades en l’estudi del Sol. No obstant això, l'agenda s’estén més enllà de l’astronomia i inclou un cicle de cinema de ciència-ficció amb la intel·ligència artificial com a protagonista. Així mateix, el centre cultural amplia la seua temàtica a través de la sisena edició del festival Contes a Peu de Mar, que preveu huit sessions cada dimecres a partir de les 19.15. L’esplanada del passeig marítim tancarà la seua temporada el pròxim divendres 18 de juliol, a les 22.30, amb el concert de la Banda Municipal junt amb el cantant Bosko Beuk. En definitiva, la música i la cultura prenen aire a l’espera de la nova campanya mentre abracen els diversos racons artístics de Castelló aquest estiu.