CASTELLÓ. El Menador Espai Cultural de Castelló ha obert aquest divendres les portes a l'exposició Somni de línies. L'eclosió geomètrica. Espanya 1954-1985, una mostra que sorgeix de l'interés que desperta l'art geomètric espanyol en els estudiosos de la pintura contemporània. Inaugurada pel president de la Diputació de Castelló, José Martí, aquesta proposta cultural, inclosa en els actes del bicentenari de la institució provincial, reuneix 68 obres de gran part dels artistes que s'han integrat en la denominada Geometria Històrica.
El repte és mostrar una visió completa dels diferents corrents estilístics que s'han donat en la segona meitat del segle XX dins d'aquesta tendència a Espanya. Entre els artistes representats en la mostra, comissariada per Javier B. Martín, destaquen per la seua relació amb la Comunitat Valenciana Manuel Gil i Amadeo Gabino, tots dos amb els seus collages geomètrics; Eusebio Sempere, per les seues investigacions òptic-cinètiques; Ximo Michavila, qui va aprofundir en el camp d'àmplies formes geomètriques banyades de colors plans; Martín Noguerol, per a qui el límit i la seua forma és qüestió de constant estudi; Monika Buck, pintora de sèries modulars desenvolupades durant set dècades, i José María Yturralde, amb les seues recognoscibles figures impossibles.
L'exposició, a la inauguració de la qual ha assistit també la diputada de Cultura, Ruth Sanz, reuneix una selecció antològica representativa que abasta tres dècades de l'eclosió de l'abstracció geomètrica a Espanya. Les obres en mostra formen part de la Col·lecció Ars Citerior, que reuneix obres de petit i mitjà format de figures del panorama artístic nacional i internacional que han desenvolupat el seu treball ací.
La col·lecció, recentment cedida en dipòsit a la Diputació de Castelló, torna així d'alguna manera als seus orígens. La seua gestació es deu al pintor i serígraf Abel Martín que, a partir de la seua estada a París com a aprenent en el taller de Wifredo Arcay (1958-1960), portava i exhibia a la seua casa familiar de Castelló serigrafies d'artistes com Arp o Vasarely. Mes tard, ja de tornada, va emprendre una carrera de serígraf professional i va començar a conservar per a si alguns dels exemplars que estampava per a autors com Sempere, Chillida, Barjola, Rueda o Saura.
Amb el pas dels anys va anar reunint obra original de pintors amics com Millares, Torner, Victoria, Zóbel i, sobretot, d'Eusebio Sempere, amb qui va entaular una duradora col·laboració artística. A la seua mort, en 1993, aquestes obres van passar als seus hereus, els qui a partir de 1999 van reordenar i van anar ampliant amb noves adquisicions fins a configurar l'actual Col·lecció Ars Citerior.
Aquest projecte expositiu compta amb uns quaranta artistes diferents. Cronològicament, comença en 1954 amb un dels guaches parisencs d'Eusebio Sempere i acaba simbòlicament en 1985, any en què mor Sempere, amb una pintura de Waldo Balart.
Castellón Plaza
'Somni de línies': 68 obres dels artistes de la denominada Geometria Històrica d'Espanya
Últimas Noticias
-
1Pedraza, Parejo y Thomas Partey acaban contrato en 2026 y pueden firmar ya por otro club
-
2Las imágenes de la Nochevieja en Castelló y la entrada del 2026
-
3Más de 2.000 castellonenses despiden el año corriendo la San Silvestre
-
4Pablo Hernández, del banquillo de Tercera RFEF a luchar por subir a Primera División
-
5Castellón incrementa un 12,2% la vacunación contra la gripe y supera las 132.600 dosis administradas
Suscríbete nuestro newsletter
Siempre al día de las últimas noticias
- 'Somni de línies': 68 obres dels artistes de la denominada Geometria Històrica d'Espanya · Castellón Plaza · Castellón Plaza
-
- Comunitat
- Educación
- Plaza Agro
- Plaza Cerámica
- Deportes
- Cultura
- España
- Internacional
- Opinión
- Quiénes somos
- Publicidad
- Contacto
- Acceso accionistas
- Aviso legal
- Política de privacidad
- Cookies