VALÈNCIA. Estava prenent un xocolate fresquet en el passeig marítim de Benidorm, en un dia molt calorós. Hiperestimulat per estar recorrent, càmera en mà, un nou món davant els seus ulls, necessitava descansar una miqueta. Llavors, una escena quotidiana: una dona rebanya l'esquena d'un home en crema solar, els dos assentats en un banc, a punt per a entrar en l'arena. De fons, un parapent; i al voltant un passeig poc concorregut, perfecte per a poder fer clic. Les casualitats són, sens dubte, bones amigues de la fotografia.
Esta és, encara que parega molt senzilla, la història de la fotografia amb què Marc Hoffmann ha guanyat el concurs España, retrato de un país, organitzat per PhotoEspaña i Turespaña, i en el qual 35 fotògrafs han capturat, en quatre estacions diferents, l'essència de cada territori. En terres valencianes, Hoffmann s'ha alçat guanyador amb l'esmentat retrat costumista de l'estiu a Benidorm. Una captura presa en un dia casual d'excursió que s'ha convertit en una celebrada sèrie fotogràfica.
“Estàvem, en un viatge llarg per Espanya, visitant la Vila Joiosa. Ens assabentem que estàvem prop de Benidorm i decidim acostar-nos. El primer impacte va ser l'arquitectura, clar. Després va seguir una fascinació pel lloc i la gent”, explica l'informàtic i fotògraf en conversa amb este diari.
En la sèrie fotogràfica no ha de fer res més que disparar fotos: la flora i la fauna del lloc donen suficient de si. Benidorm és tot un fetitxe imbatible per als creadors visuals. Sol i platja al matí i llums de neó a la nit. I en tot moment, una població de vacances en general, i persones majors vivint el seu somni en particular. “A Alemanya, d'on soc, tenim més present Mallorca. Però estar a Benidorm va ser quasi com estar a Florida”, afig Hoffman. “Es pot sentir en l'atmosfera els vells temps. Benidorm tal vegada és una mica massa per a mi, però sens dubte sentia fascinació per tot el que estava veient”, conclou.
La fotografia té eixe toc d'intimitat tot i estar en un punt molt concorregut. En la preparació per al goig. La història de sempre però que mai s'acaba. Hoffmann venia de visitar diverses ciutats d'Espanya. Com la fotografia de carrer no és la seua professió principal, habitualment la practica durant els viatges. “Només volia fer una visita a Benidorm i de sobte, em vaig trobar sent un fotògraf de carrer”, confessa.
La d'Hoffmann és tan sols una de les propostes d'España, retrato de un país, que han sigut editades en un fotollibre per La Fábrica. Més d'una trentena de fotògrafs i fotògrafes han buscat ser fidels a la quotidianitat del país.
Les altres estampes valencianes bussegen especialment en les festes pirotècniques, ja siguen les Falles o la Nit de l’Albà d'Elx. David Jiménez retrata els correfocs, en una imatge de contrast en la qual la llum la donen únicament les bengales. Gianfranco Tripodo fa una fotografia de les falleres com a element urbà, passejant per la ciutat amb la resta de vianants, vestits de paisans. Cristina García Rodero congela la imatge d'una falla en plena combustió.
Rafael Trapiello es puja a un terrat per a fotografiar la palmera pirotècnica del castell de la Nit de l’Albà. José Botella admira al xef Alfonso Mira mentres fa una paella, una altra vegada amb el foc com l'element central de la imatge. I, finalment, la platja de Benidorm té també una segona instantània a càrrec d'Eduardo Nave. És una xica jove fent morrets per a un selfie. Al fons, una desena d'escenes quotidianes de platja de persones en l'aigua. Una altra vegada, el fetitxe de la quotidianitat benidormera.
També inclou el llibre instantànies de fotògrafs valencians, com Ricardo Cases. En una, quatre xiques descansen assentades amb els peus penjant sobre l'aigua en el port de Barcelona. En una altra, dos homes fan calistenia en plena platja de la Barceloneta.
La iniciativa España, retrato de un país busca replicar Un día en la historia de España, un projecte, també editat com a fotollibre, que va tindre lloc en 1987. En un sol dia, el dijous 7 de maig de 1987, un centenar de fotògrafs espanyols i estrangers tenien com a repte retratar aquell dia en la vida espanyola. “D'aquell exercici, que va involucrar també la societat i la política espanyola, va nàixer un llibre que presentava davant el món i des de molt diferents mirades, la imatge d'un país en ple procés de transformació a la modernitat”, explica La Fábrica.
Estes noves 100 fotografies tenen un altre objectiu: “El llibre no és solament un reflex de la societat actual, sinó que, també, tracta de reflectir i ensenyar allò que és important en l'Espanya de 2023”.