CASTELLÓ. En els corredors silenciosos d'una biblioteca, el murmur de les pàgines en passar es converteix en una simfonia. Quasi l'únic so que es pot trobar. Si no és així, prompte algú pregarà un: "shhh, silenci". I és que des de sempre, aquests temples del coneixement han sigut entesos com un lloc on concentrar-se i poder estar tranquil. No importa si llegint, estudiant o escriguen la pròxima novel·la que algun dia s'emmagatzemarà en eixes estanteries. Ara bé, amb el pas del temps les biblioteques han demostrat que no són únicament un lloc solitari. També acullen clubs de lectura. I molt més.
En Almenara, Almassora i Orpesa han decidit fer de les seues biblioteques, aquelles que resten a prop de la mar, un lloc on encontrar-se i escoltar música. Si els llibres no van als festivals, la música anirà a elles. Almenys del 16 d'agost a l'1 de setembre així ocorrerà, gràcies a la iniciativa 'La Mar de Cultures'.
La idea és senzilla: es tracta de dur concerts de música en viu i amb segell d'autor a espais de lectura pròxims a la mar. Amb tot, un senya comú dels artistes que hi participen és que la seua manera de crear i interpretar sol estar allunyada de pretensions purament comercials. Composicions impregnades dels sabors de diverses zones del món, retent homenatge a les propostes tradicionals, encara que amb el seu segell propi i una actualització de sons i veus.
Per a la present edició, 'La mar de Cultures' ha citat a Magalí Saré, al costat de Manel Fortià; i a les formacions Riuh i Aigua. El cicle es desenvoluparà escalonadament en els tres municipis. En Orpesa, a la zona verda d'Amplàries (els dies 16, 23 i 30); en Almassora, a la platja Benafelí (els dies 17, 24 i 31); i en Almenara, a l'edifici Miguel Hernández de la platja Casablanca (els dies 18, 25 i 1).
Magalí Saré és una cantant i multiinstrumentista de Barcelona, a qui li agrada fusionar el jazz amb la música tradicional. Des del 2012 és la soprano del Quartet Mèlt, una formació a cappella amb la qual ha realitzat gires incloses per Europa. L'any 2020 va decidir prendre un camí propi, a voltes acompanyada pel contrabaixista Manel Fortià, qui per llavors residia a Nova York. Junts han signat dos dels cinc discs de l'artista: Fang i núvols (2020) i el recent Re-Tornar (2023), on es nodreix del folklore iberoamericà. Re-tornar és un àlbum amb deu cançons que provenen de llocs diferents: des de Portugal, fins a Brasil, Cuba o Llatinoamericà.
També des de Barcelona aplegarà Riuh, el duo integrat per Raquel Cruces (veu i percussions) i Martí Ruids (guitarra). Els artistes treballen en un peu en el passat i altre al present: busquen, redescobreixen i recullen tonades extretes de fonoteques i arxius per a després escollir quines seran cantates. Aquest any han publicat Arriba, un àlbum que beu del treball de recerca que ambdós han fet del folklore ibèric de transmissió oral cantat en portuguès, gallec, castellà i valencià.
Per acabar, Aigua és el nom del projecte del valencià Joan Peiró (veu i guitarra) i l'acordionista belga Lies Hendrix. També el seu treball es recolza en la tradició popular, principalment de La Safor, com es comprova en 'La saforenca', recent single que pren el relleu del disc Noninó (2021). El flamenc i el jazz manouche de Joan Peiró Aznar s’entrellacen amb la música folk i musette de Lies Hendrix donant lloc a una proposta del més especial.