AGRO

LA UNIÓ exigeix a la UE preus d'entrada majors a 1 € i mesures contra la competència deslleial 

La taronja d'Egipte amenaça de nou la segona part de la campanya local: la fruita arriba a 0,51 €/Kg

Suscríbe al canal de whatsapp

Suscríbete al canal de Whatsapp

Siempre al día de las últimas noticias

Suscríbe nuestro newsletter

Suscríbete nuestro newsletter

Siempre al día de las últimas noticias

CASTELLÓ. L'arribada de taronja egípcia pot afonar, una vegada més, la segona part de la campanya local, tal i com ja ha passat en les dos anteriors. Almenys això és el que vaticina La Unió Llauradora i Ramadera, que este divendres ha avisat que els carregaments amb cítrics del país de les piràmides van arribar a Espanya l'any passat a un preu de només 0,51 euros el kilo, molt per baix dels costos de la fruita autòctona a peu d'almacen. 

Això ha fet que en este inici de la segona meitat de la temporada citrícola valenciana l'organització agrícola haja detectat ja "un alentiment dels preus i una dinàmica de major lentitud en l'exportació", a l'igual que va passar els últims anys a estes hores. Per esta raó, La Unió considera que l'entrada massiva de taronja d'Egipte "sense aranzels i a uns preus rebentats, requereix de solucions".

Preu mínim d'1 euro per a la taronja importada

En aquest sentit, l'organització liderada per Carles Peris reclama a la Comissió Europea que establisca un preu d'entrada per als cítrics importats "a un mínim d'1 €/kg". Al mateix temps, sol·licita al Ministeri d'Agricultura que active "la clàusula de salvaguarda prevista en els acords comercials amb Egipte", ja que la seua importació des de gener fins a març "condiciona el mercat i distorsiona el preu de les taronges europees". El primer pas en este sentit seria iniciar els estudis i tràmits oportuns.

Un sistema que cal renovar

Quant al sistema de preus d'entrada de la UE, La Unió recorda que va ser dissenyat per a protegir els llauradors enfront de la competència deslleial però "ha quedat completament obsolet". Així, remarca que actualment el preu d'entrada per a les taronges fora de contingent està fixat en 0,693 €/kg però aquest és fictici, ja que no es veu reflectit en la importació de fruita d'Egipte, que l'any passat va arribar a Espanya "a un preu mitjà de 0,51 €/kg". Per això l'organització agrària demana millorar el mecanisme, "que continua sent positiu i necessari".

En esta tesitura, el secretari general de La Unió remarca que els comerços "utilitzen els baixos preus de les importacions egípcies per a pressionar a la producció europea, amb mercats que, a més, demanden menys cítrics europeus. Això genera una clara distorsió del mercat i és motiu suficient per a activar la clàusula de salvaguarda", remarca.

Peris conclou que cal "garantir el compliment dels preus d'entrada i evitar l'enfonsament del mercat europeu. Per això proposem que s'establisca un preu d'entrada mínim d'1 €/kg per als cítrics importats, ajustat als costos reals de producció i a l'IPC actual, així com que s'aplique la clàusula de salvaguarda per a les taronges d'Egipte, limitant les seues importacions durant els mesos crítics de gener a març per a protegir el mercat comunitari".

Recibe toda la actualidad
Castellón Plaza

Recibe toda la actualidad de Castellón Plaza en tu correo

Agricultura impulsa la participación de aceites de oliva virgen extra en el Concurso Iber Oleum 2025
La sequía agrava el abandono de cítricos en Castellón, sumándose el almendro y el cereal