Castellón Plaza

Cabanes reivindica l'activisme per la llengua en les Trobades d'Escola Valenciana

  • Trobades d'Escola Valenciana
Suscríbe al canal de whatsapp

Suscríbete al canal de Whatsapp

Siempre al día de las últimas noticias

Suscríbe nuestro newsletter

Suscríbete nuestro newsletter

Siempre al día de las últimas noticias

CASTELLÓ. Els municipis d’Estivella i Cabanes han acollit hui les Trobades d’Escola Valenciana 2024 de les comarques del Camp de Morvedre i la Plana Alta. Sota el lema “Fem poble, parlem valencià”, la Coordinadora per l’ensenyament en valencià de Camp de Morvedre (CEVCAM-EV) i Col·lectius per la llengua i la cultura de Castelló, amb el suport de centres, institucions i altres entitats del territori, han mobilitzat les seues comunitats per a defensar el valencià a l’escola, així com el patrimoni cultural i lingüístic, davant les agressions polítiques i socials envers la llengua, com és el cas de la nova proposta de llei educativa del govern PP i VOX.

Cabanes, la Plana Alta

Aquest matí, els carrers i les places de Cabanes han acollit la 38a Trobada d’Escola Valenciana de la Plana Alta, amb una participació aproximada de 10.000 persones, entre alumnat, professorat, famílies i activistes dels municipis de Vall d’Alba, Cabanes, Castelló de la Plana i la Vall d’Uixó.

La llengua pròpia i històrica del País Valencià, així com la identitat de poble han protagonitzat la jornada mitjançant manifestacions culturals diverses, amb què les entitats organitzadores han volgut respondre a l’avantprojecte de la nova llei educativa. Segons Escola Valenciana, la proposició de llei aboca el valencià a ser una llengua residual, provocarà el caos organitzatiu en els centres i afectarà la qualitat educativa de l’alumnat.

“Davant els atacs i els intents d'arraconar el valencià, ens trobaran ferms i dempeus per defensar els drets de la infantesa i de tota la ciutadania. Ens
plantem pel valencià a les aules i als carrers!”, ha afegit la tresorera de l’entitat, Maria Nebot Calduch.
L’alcalde de Cabanes, David Casanova Artero, ha expressat la importància “d’ocupar els carrers i les places, per reivindicar la nostra llengua i cultura, tot allò que érem, som i serem”. En l’activitat, han participat, a més, Rosa Agost Canós i Rafael Ramos Alfajarín, de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua; Mónica López, de FAMPA Castelló; i Vicent Pitarch, de l’Institut d’Estudis Catalans.

La Festa per la Llengua de la Plana Alta ha inclòs cercavila i xaranga, parlaments, lliurament de premis, actuació dels grups Danses de Cabanes i el Ramell, el cor de l’IES Cabanes i l’IES Vall d’Alba, tallers diversos i mostra de pilota valenciana. A més, de manera destacada, el programa ha comptat amb els concerts de la Unió de Santa Cecilia de Cabanes, Canta Canalla, La Kinki Band, Tesa i Cactus.

Recibe toda la actualidad
Castellón Plaza

Recibe toda la actualidad de Castellón Plaza en tu correo

Turismo invasivo
Agró pide una reunión con Medio Ambiente para cambiar la ubicación del aeródromo de la Llosa