Este sitio web hace uso de cookies con la finalidad de recopilar datos estadísticos anónimos de uso de la web, así como la mejora del funcionamiento y personalización de la experiencia de navegación del usuario. Política de Cookies Aceptar

en el principal de castelló

'Copenhague', una reflexió sobre la IIGM amb Emilio Gutiérrez Caba i Carlos Hipólito a l'escenari

16/01/2020 - 

CASTELLÓ. El Teatre Principal de Castelló acull la representació de l’obra Copenhague, del dramaturg britànic Michael Frayn, de la mà de l’Institut Valencià de Cultura. La funció tindrà lloc el dissabte 18 de gener a les 20.00 hores a la capital de la Plana.

L’obra narra la trobada que va tindre lloc en 1941 a la capital de Dinamarca, en aquell moment ocupada per Alemanya, entre el gran científic danés Niels Bohr, pare de la física quàntica i Premi Nobel en 1922, i el que era el seu millor deixeble Werner Heisenberg, pare del principi d’incertesa i que també va rebre el Premi Nobel en 1932. En aquest cas, Copenhague és un muntatge teatral adaptat i dirigit per Claudio Tolcachir, que ajunta en l’escenari Emilio Gutiérrez Caba i Carlos Hipólito.

Gutiérrez encarna Niels Borh, el mestre, el físic que rep a la Copenhaguen ocupada pels nazis en 1941 el que va ser el seu jove deixeble, Werner Heisenberg, alemany instal·lat a Leipzip de qui portava temps sense saber i al capdavant del projecte nuclear ordenat per Hitler, interpretat per Hipólito. Als dos els acompanya Malena Gutiérrez en el rol de Margrethe, la dona de Borh, i una mena de narradora-jutge capaç d’anar situant el públic en el que va passant.

En definitiva, la trama conta una història sobre la col·laboració amb un bàndol o l’altre en la Segona Guerra Mundial. Heisenberg era representant dels estaments nazis, però també de la rivalitat i de l’amistat en la qual l’autor permet a cada personatge exposar els motius que el porten a actuar d’una manera o de l’altra. Mestre i deixeble, interpretats ací pels dos actors protagonistes, s’enfronten al problema ètic de l’ús dels avanços en física teòrica per al desenvolupament d’armament nuclear en el conflicte armat. Tot són conjectures sobre aquella trobada, que alguns han volgut veure com a decisiu perquè la balança de la guerra s’inclinara a favor dels aliats, i que va impedir així la creació de la bomba atòmica pels alemanys.
Per raons que s’ignoren, aquests dos grans científics van trencar relacions de manera permanent després d’aquesta trobada.

El seu autor, l’escriptor i dramaturg britànic Michael Frayn, va rebre l’any 2000 el Premi Tony a la millor obra de teatre per Copenhague, una de les peces més premiades i representades en els últims anys que es va estrenar al Teatro de la Abadia de Madrid i que ara es pot veure a Castelló. 

Noticias relacionadas

next