Hoy es 16 de diciembre

conté obres de Xenakis o Stockhausen

David Moliner llança un primer àlbum que recorre els sons més rellevants del segle XX

8/06/2020 - 

CASTELLÓ. David Moliner presenta el seu primer treball discogràfic: From Xenakis To Moliner – Percussion Solo. Un disc en solitari que recorre les obres més rellevants de la segona meitat del segle XX per al vibràfon, entenent aquest instrument de percussió no únicament de làmines, sinó dins d’un concepte més ampli. D’ací la relació de Xenakis a Moliner, també des del punt de vista emocional, on es va endinsant en un món místic d’emocions alegres, tendres, nervioses i sensuals.

El disc comença, no amb làmines, sinó amb les membranes de 'Rebonds A i B', dos moviments autònoms però complementaris, on el desenvolupament motívic i la força rítmica es conceben com a forma musical. La següent pista de l’àlbum és una de les obres pioneres en el vibràfon, ja que utilitza l’àmplia varietat de registres de l’instrument. 'I com el cant del rossinyol...' una entranyable obra del compositor català Josep Soler, qui es va influenciar de l’estètica dodecafònica per a crear un cant colorista que recorda les melodies del rossinyol. També es troba en el disc una de les obres més importants de la literatura per a vibràfon, 'Cálculo Secreto' de José Manuel López López. En aquest cas, una obra impregnada per l’estètica del espectralisme, vuit variacions sobre un espectre múltiple amb tota la gamma tècnica de recursos del vibràfon. 

Li segueix 'Vibra-Elufa', obra del compositor alemany K. Stockhausen, qui tracta el vibràfon com un instrument completament nou, amb la seua famosa coda de glissandos amb baquetes de goma. Finalment, amb 'Solo I (petit orgasme sud le F)' de Moliner es tanca un disc que descobreix les possibilitats del vibràfon. 'Sol I' és una obra que utilitza la polarització tonal de F i F#, el paper de vidre i els tons morts del vibràfon per a crear camps sonors contemplatius amb l’explotació d’un mínim gest.

From Xenakis To Moliner – Percussion Solo, enregistrat a la Sala de Cambra ‘M. Babiloni’ de l’Auditori i Palau de Congressos de Castelló al juliol de 2019, és el primer treball discogràfic de David Moliner, músic polifacètic que combina la interpretació i la composició. Ha estudiat en la Haute École de Musique de Ginebra, la Universität der Künste i la Akademie Barenboim Said de Berlín. I com tots els artistes dedicats a la cultura en viu, la pandèmia de la Covid-19 li ha fet cancel·lar projectes en 2020. Un d'ells, l’estrena de la seua obra 'Figuratio I, mein Logos!' amb la Jove Orquestra Nacional d’Espanya en Lienzo Norte d’Àvila, el Konzerthaus de Berlín i el Tchaikovski Concert Hall de Moscou. Un concert per a percussió i orquestra on mostra la seua doble faceta de compositor i intèrpret solista.


Noticias relacionadas

next