VALÈNCIA. La Conselleria d’Educació, Cultura i Esport, a través de l’Institut Valencià de Cultura, presenta el segon volum del catàleg Curts Comunitat Valenciana 2023, amb el qual es pretén promocionar i donar a conéixer la producció anual del curtmetratge valencià en festivals de cine nacionals i internacionals, així com en la indústria audiovisual.
L’IVC elabora dos volums anuals del catàleg Curts Comunitat Valenciana. El primer volum es publica al gener i el segon, al juny, amb un màxim de sis curtmetratges per a cada un. Així mateix, l’Institut Valencià de Cultura realitza la promoció del catàleg de curtmetratges per un període de dotze mesos.
En aquest segon volum del catàleg Curts Comunitat Valenciana 2023 s’han seleccionat sis curtmetratges de les 49 obres presentades: tres curts de ficció, dos d’animació i un documental. Com en la convocatòria del primer volum del catàleg, el jurat encarregat de fer-ne la selecció ha estat format per la directora de producció i seleccionadora del festival FICBUEU, María Ruiz-Falcó; la directora María Lorenzo, i el tècnic de l’arxiu de la Filmoteca Valenciana, Alejandro Monsell.
La selecció està formada per Mortelli: un cas perdut, de Ben Fernandez (animació); Becarias, de Marina Donderis, Núria Poveda i Marina Cortón (animació); Els amants, de Joan Vives Lozano (ficció), Intercanvi, d’Alberto Evangelio (ficció); Para lo que me queda en el convento, d’Ángel Quel Sanz (ficció), i Este es el diario no tan secreto de Raquel, de Raquel Agea (documental).
Produït per Jaibo Films i BEAmos Producción, Mortelli: un cas perdut és el tercer curtmetratge d’animació de l’alacantí Ben Fernandez (Sant Joan, Alacant, 1993), després de dirigir The Stunt Manual (2016) i Miss Mbulu (2019), amb el qual va guanyar el premi al millor curt d’animació en els Premis de l’Audiovisual Valencià de 2019.
Ambientat a Chicago, el curt és un homenatge a les pel·lícules clàssiques de cinema negre que combina el blanc i negre amb el color, i incorpora mig centenar de personatges en un repartiment encapçalat per l’actor Luis Francisco Zaragoza en el paper del jubilat detectiu privat Mortelli en la seua última investigació. En el curt també intervenen Fina de la Torre, Leandro Mañana, Sara López i Dolores Cardona.
Produït per Pangur Animation i dirigit per les animadores en stop motion Marina Donderis, Núria Poveda i l’alacantina Marina Cortón, Becarias és una crítica social, amb tocs d’humor, que vol mostrar les dificultats econòmiques que pateixen les joves en l’actualitat: tres amigues comencen la primera experiència com a adultes independitzades i s’enfronten al repte de pagar el lloguer cada mes.
Produït per Desmesura Films i escrit i dirigit per Joan Vives Lozano (Alzira, 1993), Els amants és un curtmetratge de ficció que recentment ha obtingut dos guardons en els Premis Fugaz: millor direcció de producció per a Raquel Hernández i Javier Morán, i millors efectes visuals per a Bernat Fontanals. Amb ajudes de l’IVC i la participació d’ESCAC Studio, Movistar + i À Punt Mèdia, Els amants està protagonitzat per Inma Sancho, Ferran Gadea, Pepa López, Berna Llobell i Josep Manel Casany.
El curt pren el nom d’un poema de Vicent Andrés Estellés i és una obra fantasiosa fins a l’extrem que barreja poesia, sarcasme costumista, imatge real, imatge animada, plans barrocs, registres documentals amb testimonis parlant a la càmera: fa anys que l’Ovidi va desaparèixer al mar sense deixar rastre. La Teresa, la seua vídua, encara segueix duent-li flors a la cova marina on va desaparéixer. Al cap de deu anys, els amants es retrobaran, tot i que potser no en la manera que podien esperar.
Intercanvi és un curt de gènere fantàstic produït per Beniwood i dirigit per Alberto Evangelio, autor de diversos curts (Casa, Alexis, La creu, La mare) i director, guionista i productor del llargmetratge Visitante (2022), estrenat en la Secció Oficial del Festival Internacional de Sitges i nominat a millor pel·lícula en els Premis Gaudí.
Protagonitzada per María Caballero, Isabel Requena, Pilar Martínez i Ramón Ródenas. Intercanvi narra la història d’Alba, que vol deixar la casa que comparteix amb la senyora Hortensia, a través d’un programa d’intercanvi de la universitat entre estudiants i persones majors. Abans que se’n vaja celebren l’aniversari de l’anciana, i eixa nit es descobreixen les vertaderes intencions de cadascuna.
Escrita, dirigida i produïda per Ángel Quel Sanz (València, 1997), Para lo que me queda en el convento és una comèdia costumista protagonitzada per Mercedes García, Irina Gimeno, Cayo Martín, Guillermo González, Andrés Llatas i Belén Villanueva.
El curt conta la història de Lucita, una dona de 65 anys, que viu sola en un pis a la ciutat de València. Assegura que una nit, després de preparar el sopar, va traure el cap al carrer i va veure en processó la Santa Companya. Ara que es compleix un any de la visió que va tindre, es prepara per a morir i poder visitar el seu fill Vicente a l’infern.
El documental Este es el diario no tan secreto de Raquel està escrit i dirigit per la benidormera Raquel Agea Ramos (Benidorm, 1993), autora també dels curts documentals Heridas contra el olvido (2018) i Beni nunca dorm (2021).
Sobre el seu tercer documental, Raquel Agea assenyala: “Vaig escriure tres diaris entre intervals d’edat que anaven des de la preadolescència fins al començament de l’edat adulta. Sempre que em mudava, els trobava. Vaig decidir llegir-los de colp i em vaig adonar d’un problema: que versaven sobre el mateix tema, els xics”.
L’Institut Valencià de Cultura inicia ara la difusió i promoció durant un any de les sis peces incloses en el segon volum del catàleg Curts 2023, per tal de donar a conéixer-les en els principals festivals i esdeveniments cinematogràfics estatals i internacionals.
El audiovisual calcula daños millonarios y se reivindican como parte de la solución para la reactivación económica de la zona