X AVISO DE COOKIES: Este sitio web hace uso de cookies con la finalidad de recopilar datos estadísticos anónimos de uso de la web, así como la mejora del funcionamiento y personalización de la experiencia de navegación del usuario. Aceptar Más información

ells són la peça 19

La Col·lecció d'Art Contemporani de la Generalitat s'obri al talent escolar amb el seu pas per Castelló

14/05/2019 - 

CASTELLÓ. La Col·lecció d’Art Contemporani de la Generalitat Valenciana va prenent forma. El Consorci de Museus ha presentat al Museu de Belles Arts de Castelló l’exposició Peça 19, composta per les 18 obres adquirides per la Generalitat en 2018, en el marc del Pla incentiu del patrimoni artístic valencià. A l’obertura de l’exposició han assistit el conseller de Cultura, Vicent Marzà; el coordinador territorial de l’Institut Valencià de Cultura, Alfonso Ribes; el director del Consorci de Museus, José Luis Pérez Pont, i la regidora de Cultura de l’Ajuntament de Castelló, Verònica Ruiz.

L’exposició es podrà visitar des del 14 de maig fins al 7 de juliol al Museu de Belles Arts i posteriorment la mostra es traslladarà a Alacant, a Las Cigarreras, del 19 de juliol a setembre de 2019. A més, del 4 d’octubre a gener de 2020 hi serà al Centre del Carme de València .

Els artistes seleccionats són valencians o residents al territori valencià. Així, cinc artistes són de les comarques d’Alacant; quatre, de les de Castelló; i sis, de les de València. A més, tres artistes d’altres llocs de l’Estat, però que són residents a les comarques valencianes, també han sigut seleccionats. Les obres adquirides i que es mostren en l’exposició també han tingut en compte criteris d’igualtat de gènere. Com a resultat, huit dels creadors són dones, nou són homes i un és un grup artístic mixt.

El conseller Marzà ha manifestat que “la Col·lecció d’Art Contemporani de la Generalitat permet impulsar i dinamitzar el sector cultural valencià i els artistes, a través de la compra pública” i ha afegit que aquest projecte "té com a objectiu difondre el treball dels creadors i vertebrar el territori per a garantir l’accés a la cultura de tota la ciutadania”.

Per la seua part, José Luis Pérez Pont, ha destacat la importància d’aquesta col·lecció “com una eina per a acostar els nous llenguatges contemporanis a la ciutadania, al mateix temps que es genera un patrimoni que permetrà deixar un llegat i una narració historicoartística de la creació actual per al futur”.

Art Contemporani de la Generalitat Valenciana. Peça 19 presenta una gran diversitat generacional, amb artistes joves juntament amb creadors de mitjana i llarga trajectòria així com diferents temàtiques i estètiques diverses. Des del ‘net-art’ de Clara Boj & Diego Díaz (Múrcia, 1975) i Daniel García Andújar (Almoradí, 1966), passant per les creacions de videoart de Pau Pascual (Alcoi, 1976), Marta Negre (l’Alcora, 1981) i Pedro Ortuño (València, 1966); el treball fotogràfic de Cristina de Middel (Alacant, 1975) i Vicente Tirado (Castelló, 1967) o les instal·lacions de Rossell Messeguer (Orihuela, 1976), Jorge Peris (Alzira, 1969), Jorge Maldonado (Madrid, 1962), Rossana Zaera (Castelló, 1959) o Altea Grau (Castelló, 1985), vinculada aquesta última també al gravat. L’obra de Joan Cardells (València, 1948) explora la relació entre el dibuix i l’escultura, mentre que Fuencisla Francés (Segòvia, 1944) es val del ‘collage’ per a reflexionar sobre la creativitat destruïda. 

Igualment, la ‘performance’ i l’art d’acció entren en la Col·lecció d’Art Contemporani de la Generalitat Valenciana a través de les obres de Lucía Peiró (Benigànim, 1967) i l’escriptura sonora de Bartolomé Ferrando (València, 1966). Així com el treball de Lorena Amorós (Villena, 1974) que reflexiona sobre els límits de la construcció teatral.

Diferents temàtiques com la memòria, de vegades des d’una faceta més reivindicativa i d’altres, més poètica, el qüestionament de la realitat a través d’Internet o per mitjà de la fotografia o qüestions ecològiques travessen aquest conjunt artístic. Curiosament només es presenta una peça de pintura, el treball de Juan Olivares (Catarroja, 1973), una peça conceptual i abstracta que, a manera d’escut, plasma la protecció enfront de les influències negatives de la societat.

L'art contemporani a l'aula: La Peça 19

A partir d’aquest conjunt artístic es desenvolupa un projecte de comissariat pedagògic a través del màster PERMEA de Medicació i Educació i l’Art del Consorci de Museus, en col·laboració amb l’alumnat de l’IES Bovalar de Castelló, les reflexions del qual conformen la que seria la Peça 19, que ocupa un espai específic dins de l’exposició, ja que aquesta travessa l’exposició com una conversa en procés, un lloc de confluència en què la col·lecció funciona com a detonant del relat al qual se suma la comunitat educativa i ara s’obri a noves veus.

Pérez Pont, ha assenyalat que aquesta es tracta d'una "col·lecció dinàmica el projecte expositiu de la qual naix amb una vocació divulgativa, amb propostes que activen l’espai expositiu generant un procés de diàleg amb les obres i els artistes. D’ací sorgeix Peça 19, la plasmació d’un treball de mediació que posa de manifest l’evolució i la importància del paper de la mediació cultural en l’art contemporani”.

L'obra es basa en l’anàlisi crítica abordada per estudiants entorn de les obres d’art. En aquesta trobada s’evidencia com l’art contemporani indaga en les problemàtiques humanes actuals i, d’aquesta manera, es percep més pròxim a la societat. Segons el comissari de la mostra, Jorge Pisa,  és també una mostrade creació col·laborativa participada pels estudiants, en què cada aportació va encaixant en un tot col·lectiu. A més, l’anàlisi, l’aprenentatge de l’alumnat, es converteix en un dispositiu de mediació amb el públic. 

Pla d'adquisició d'obres d'art 

En 2017 la Conselleria d’Educació, Investigació, Cultura i Esport va posar en marxa una línia d’adquisició d’obres d’art amb l’objectiu de crear una demanda agregada al mercat de l’art valencià a través de l’adquisició pública d’obres i augmentar així el patrimoni artístic de la Generalitat. Les obres són seleccionades per un comité d’experts coordinat pel director gerent del Consorci de Museus. A més, l’organització d’exposicions amb les obres adquirides permet descentralitzar l’oferta cultural de les tres capitals i, amb això, vertebrar el territori. Gràcies a aquestes adquisicions s’implementa una mesura del pla estratègic cultural valencià ‘Fes Cultura’, que busca territorialitzar l’oferta expositiva de les grans institucions museístiques.

Amb les 33 primeres obres adquirides en 2017 s’han dut a terme ja huit exposicions que ha recorregut diversos punts del territori. Ha estat a Potries, Sagunt i Almenara, després de ser inaugurada al Centre del Carme de València l’any passat. Al voltant de 30.000 persones han visitat fins a la data aquestes exposicions. 


Noticias relacionadas

next