Hoy es 16 de diciembre

Jornades recuperant el nostre patrimoni

Pintar amb l'agulla: un passeig pel patrimoni quasi desaparegut de l'art tèxtil del Regne de València

El Museu de Belles Arts de Castelló acull una jornada sobre aquesta tècnica de brodats i tapissos des del segle XIII al XV

9/12/2019 - 

CASTELLÓ. Durant els segles XIII- XV, l’art tèxtil com els tapissos i els brodats, suposà un dels més alts exponents artístics que, ja tradicionalment des del Pròxim Orient, resultà cultivat i demandat pels ambients reials, cortesans i sacres més elevats. Aquest dissapte 14 de desembre el Museu de Belles Arts de Castelló acull una jornada sobre com s'elaboraven aquestes obres a partir de les diferents tècniques ( opus florentinum , opus anglicanum. ..) i els materials emprats (llana, lli i seda pels teixits i fil d'or i argent per les filatures), se centrarà l'atenció en els tallers i mestres (molts d'ells anònims avui dia) que treballaren a València, Morella i Tortosa, fent un esforç per recuperar la memòria d'aquelles peces perdudes o desmembrades, així com fer reviure la d'aquelles que avui dia, afortunadament encara es conserven in situ.

La jornada, oberta a tots els interessats, es celebrarà al saló d´actes del Museu de Belles Arts de Castelló des de les 9:30 amb la ponència de la investigadora Maria Antònia Alsina. A partir de les 12:00 el Doctor Antoni José Pitarch explicará diferents tècniques que es portaven a terme i la classificació dels tapissos.

Equiparable a la consideració que es tenia per la pintura i els seus artífexs, en múltiples documents s'hi pot llegir com aquesta tècnica s'anomena pintar amb l'agulla, expressió que reflecteix la subtilesa en el seu treball, així com el gran apreci en el moment d'elaborar-los.

Conscients de l'estima que per aquests béns es tenia, i que en moltes ocasions passa desapercebuda, aquest any les jornades de Recuperant el Nostre Patrimoni (VII) es dedicaran a fer una aproximació a aquest art de l'agulla, centrant-se en els brodats que s'elaboraren a les Terres del Regne de València, tot fent una contextualització de la seua tècnica, i exposant la recepció i adopció que en feu dels models emesos per la pintura al llarg d'Europa entre els segles XIII i XV, des d'Itàlia, en un primer moment, i des de França i Flandes, posteriorment.

next