CASTELLÓ. Borriana va acollir aquest dijous el lI Congrés Educant en la Sostenibilitat, organitzat per l’IES Jaume I de Borriana. Amb la temàtica de la conservació dels oceans, l’acte d’esta segona edició va tindre dos espais: un de ponències i un altre de tallers. La Comissió de Sostenibilitat del centre ha sigut l’encarregada d’organitzar i preparar el Congrés, amb la col·laboració del professorat de diferents departaments, de la Comissió CIC, i baix la coordinació de Pilar Pérez i Rosana Moya. A l’acte d’obertura van assistir la directora de l’IES Jaume I, Regina Rodrigo; el cap de servei de Servei d’Innovació Educativa, José Muñoz, amb el seu equip del Projecte Acord; la Directora Territorial d’Educació, Maria Esteve, l’alcalde de Borriana, Jorge Monferrer i membres de de la corporació municipal.
A l’Auditori Varea, l’alumnat més gran va assistir de públic a les conferències de l’investigador del CSIC i divulgador medioambiental, Fernando Valladares; del físic i expert en oceans, Antonio Turiel, i del director de la Càtedra d’Estudis del Còmic de la Universitat de València, i coordinador del programa d’Erasmus Cli-mic, Álvaro Pons. Els experts també van participar a una taula redona formada per alumnat i professorat, i en la que també va estar present el director de Naturem, Juanvi Moros. En esta es van tractar algunes inquietuds de l’alumnat, com el paper de l’oceà en la lluita contra el canvi climàtic o els bulos que recorren les xarxes socials sobre els efectes del canvi climàtic.
L’acte va estar amenitzat amb la batucada de l’alumnat de l’assignatura de música de 1r d’ESO. Així mateix, també va comptar amb la facilitació gràfica del professor de l’IES Jaume I i dibuixant de còmics, Pedro Cifuentes, que va il·lustrar el congrés en directe. Durant l’esdeveniment també es van entregar els premis dels concursos de relat curt i de còmic, ‘Som agents del canvi’, als escolars de Borriana i Les Alqueries. Per la seua banda, el Centre Cultural La Mercé va albergar la zona de tallers i exposicions, on l’IES Jaume I i els centres educatius participants van preparar diferents activitats per als escolars de Borriana i les Alqueries: plastilina ecològica, paper reciclat, saquets aromàtics, nius de pardals, xapes, creació de còmics, entre d’altres.
Les relacions entre l’ecologia i la filosofia
Així mateix, van poder conéixer alguns dels animals marins més amenaçats, quines són les relacions entre l’ecologia i la filosofia, la presència femenina en les ciències marines, o les llavors autòctones amb l’associació Oriwa. L’alumnat assistent també va deixar missatges d’esperança en la lluita contra el canvi climàtic al vaixell Blue-Hope, construït pel cicle de Fusta, Moble i Suro i el cicle d’Art Faller i Construcció d’Escenografies. En el congrés, emmarcat dins el Projecte Acord, han col·laborat els Ajuntaments de Borriana i de Les Alqueries, Naturem, l’Associació de Famílies de l’IES Jaume I, així com el programa Erasmus.
L’IES Jaume I és un dels 35 centres educatius de la Comunitat Valenciana seleccionats dins el Projecte Acord, on col·labora amb l’Institut Interuniversitari de Geografia de la Universitat Jaume I, dins la línia temàtica de la Sostenibilitat, l’ecologisme i els reptes socials. Amb el congrés, a més de formar alumnat crític i compromés amb la natura, s’ha complit una de les finalitats del Projecte Acord: apropar la natura als espais educatius i posar en valor l’educació ambiental.