CASTELLÓ. El festival Sagunt a Escena, organitzat per Cultura de la Generalitat per mitjà de l’IVC, manifesta la seua naturalesa multidisciplinària amb una rica oferta musical imbricada en la programació de la seua 39a edició. Aquest mes d’agost, els melòmans podran assistir a un recorregut per l’obra de compositors de diferents orígens, estils i èpoques, a càrrec de Philippe Jaroussky i Thibaut Garcia; al cant biogràfic i heterodox de José Mercé; a la celebració del mite de Safo a càrrec de Christina Rosenvinge, i a la fusió de música jamaicana, ritmes llatins i tradició popular valenciana de Tito Pontet. En l’oferta també hi ha cabuda per al teatre musical, amb un muntatge dirigit per Sergio Peris-Mencheta que reivindica les obreres angleses que, durant la I Guerra Mundial, van integrar un dels primers equips de futbol.
“La passada edició ens va ensenyar, amb obres transgressores amb un component musical de valentia i risc (com és el cas de ‘Carta’, de Mónica Calle), que l’espectador vol conéixer els marges dels gèneres. És per això que enguany ens atrevim amb una peça lírica de Philippe Jaroussky en el marc d’un teatre romà o amb la proposta audiovisual de José Mercé i Antonio Orozco, marcada per la pèrdua del fill de 14 anys del ‘cantaor’ i que és un cant a la vida i l’espurna que ens desperta les emocions a través del flamenc. Conciliar narrativa visual, patrimoni i música és el nostre objectiu”, ha declarat la directora artística del festival, Inma Expósito.
El contratenor Philippe Jaroussky i el guitarrista Thibaut Garcia ens portaran, el pròxim 21 d’agost, per un complet recorregut melòdic, al Teatre Romà de Sagunt, que comprendrà 400 anys d’història. De la delicadesa dels mestres anglesos Benjamin Britten i Henry Purcell al dramatisme de Franz Schubert; del crepuscular ‘Abendempfindung’ de Mozart als llampecs ibèrics en ‘El mirar de la maja’ d’Enrique Granados; passant pel refinament típicament francés de Gabriel Fauré i François Poulenc, autors de la melodia ‘À sa guitare’, que dona títol al seu primer disc conjunt (Warner Classics/Erato) i al programa.
“L’àlbum és un viatge entre diferents cultures, diferents continents i diferents idiomes, però cada peça és un món autònom. La idea era prendre alguns riscos, a vegades mudar-se a un món completament diferent entre una pista i la següent”, explica el contratenor.
Antonio Orozco ha destil·lat la vida i la música de José Mercé en un projecte de conceptualització, composició i producció que culmina dos anys i mig de confidències amb el ‘cantaor’ i la seua família. El resultat es titula ‘El oripandó’ i s’instal·larà dos dies al Teatre Romà de Sagunt, el 13 i el 14 d’agost.
Per a portar al directe aquesta conjugació musical entre l’atreviment i la ‘jondura’, el gadità es rodejarà de bateria, baix, guitarra elèctrica, piano, teclats i dos coristes versàtils. La proposta, de substrat flamenc, desborda marcs formals, genèrics i sònics. Així, hi ha extenses composicions de to progressiu, antics cants de ‘forja’ que es donen la mà amb el ‘rap’, patrons electrònics que s’aproximen al ‘rock’ i laments existencials embolicats en orquestra simfònica.
El debut de Christina Rosenvinge en el teatre també és una celebració de l’existència, però de l’existència de la poeta de l’antiga Grècia Safo de Lesbos. La cantautora visita el Teatre Romà, el 20 d’agost, recolzada sobre dues rellevants creadores escèniques, la dramaturga María Folguera i la directora Marta Pazos. Juntes han desenvolupat el poema escènic, musical i visual ‘Safo’, que aprofundeix en la reinterpretació de la seua figura al llarg dels segles, segons els valors i prejuís de cada època.
El joc metateatral se serveix de composicions rock i llatines en un repàs a l’univers sàfic a través d’allò que han imaginat, han projectat i han especulat els estudiosos i estudioses i els i les artistes, al llarg dels segles, en una reconstrucció de la seua obra a partir dels enigmàtics versos incomplets i la influència en autors posteriors com Ovidi, Catul, Nossis o Erinna.
El reggae, el mambo i la cúmbia s’han amalgamat amb la música popular valenciana a Alcoi. Els artífexs d’aquest aliatge de ritmes estan programats, de manera gratuïta, el pròxim 4 d’agost a la Glorieta de Sagunt, dins de la programació Off del festival. La banda Tito Pontet presentarà en directe el seu nou treball, ‘Ai, mare’, en què estreteixen els vincles entre la música del Carib i el Pacífic amb el folklore de la Comunitat.
La guinda a la programació musical la posa la companyia Barco Pirata, el capità de la qual, Sergio Peris-Mencheta, dirigeix, el 27 d’agost, al Teatre Romà, ‘Ladies Football Club’. L’obra ret culte a les 11 treballadores d’una fàbrica de municions que, en 1917, van iniciar el fenomen del futbol femení a Anglaterra. La proposta de teatre musical ve signada pel consultor artístic del Piccolo Teatro de Milà, Stefano Massini, que s’ha inspirat en la història real dels primers equips de futbol femení a Regne Unit. Entre l’elenc d’intèrprets destaquen rostres de l’audiovisual com Nur Levi, Noemi Arriba, Carla Hidalgo i Diana Palazón.
“La música ens articula culturalment com a societat i la missió de Sagunt a Escena és, en certa manera, aportar valor afegit a les nostres vides. Les propostes musicals que hem triat eixamplen el perímetre musical del festival i van dirigides a un públic inquiet i àvid d’estímuls que situa la qualitat en primer terme”, aprecia la directora artística.
La bailarina, recientemente premiada con un Max, lleva su Corps seul a Sagunt a Escena