VILA-REAL. El Festival Internacional de Teatre al Carrer, FITCarrer, arriba a la 37a edició amb l’objectiu d’omplir places i carrers amb 20 propostes “innovadores i emocionants”, ha dit la regidora de Cultura, Dora Saura, que ha presentat la programació d’aquest esdeveniment de renom nacional acompanyada per la directora artística del festival, Sara Recatalà. FITCarrer 2025 tindrà lloc del 2 al 4 de maig i per la localitat passaran 18 companyies (sis internacionals de països com Bèlgica, França o Argentina; huit estatals de Madrid, Catalunya, Múrcia o País Basc i quatre valencianes, de les quals dues són vila-realenques) que oferiran una vintena de funcions, una mostra de “diversitat i creativitat”, ha afirmat Recatalà.
“A Vila-real estimem les arts de carrer perquè ens fan poble, perquè ens parlen de tu a tu, sense filtres ni distàncies. Enguany, i com a resposta a les dificultats que han hagut d’afrontar tantes companyies arran de la DANA, hem volgut fer un gest de proximitat, posant en valor el nostre teixit artístic més proper, les companyies valencianes”, ha defensat la directora de FITCarrer. Recatalà també ha indicat que, en aquesta edició, “volem alçar la veu per a reconéixer les persones grans que continuen creant i treballant al carrer amb la mateixa passió del primer dia. L’edat mai hauria de ser un límit, sinó un valor afegit”.
Programació
La programació arrancarà, divendres 2 de maig, amb les jornades professionals que es focalitzaran en el potencial de la intel·ligència artificial (IA) aplicada a l’àmbit de les arts escèniques. Nuria Lloret, catedràtica en Administració Electrònica per la Universitat Politècnica de València i experta en IA, analítica de dades i visualització en entorns immersius; i Leo Nomdedeu, CEO de Boreal Open Systems, empresa especialitzada en ciberseguretat i intel·ligència artificial amb un enfocament innovador i transversal, seran els ponents d’aquesta activitat.

Tot seguit es lliurarà el XIII Premi Ramon Batalla que enguany reconeixerà Tuix&Ross, empresa castellonenca de produccions audiovisuals amb més de 35 anys de trajectòria i que, des dels inicis del festival, ha estat l’equip tècnic responsable del so i la il·luminació, “destacant sempre per la seua professionalitat i compromís”, han indicat els organitzadors. Amb aquest reconeixement, han incidit, “el festival vol donar visibilitat a la part menys visible, però fonamental del teatre de carrer: aquelles empreses que, com Tuix&Ross, fan possible que els espectacles arriben al públic en les millors condicions. Un homenatge extensiu a tot el sector tècnic que sosté la màgia de l’escenari”.
El cost del FITCarrer ascendeix a 160.000 euros dels quals, l’edició anterior, 80.000 van estar coberts mitjançant una subvenció de l’Institut Valencià de Cultura (IVC) i altres 21.000 per l’Institut Nacional de les Arts Escèniques i de la Música (INAEM), unes ajudes a les quals enguany tornaran a concórrer. En aquesta ocasió també ha col·laborat la Diputació de Castelló que ha assumit les impressions de la cartelleria. “El FITCarrer és molt més que un esdeveniment cultural, és una celebració col·lectiva, un punt de trobada, una manera de fer poble i de fer cultura entre totes i tots”, ha apuntat Recatalà que ha agraït la implicació de l’Ajuntament i de les persones que fan possible el festival. Per part seua, Saura ha apuntat que aquest esdeveniment “és el preludi de les nostres festes patronals de Sant Pasqual que ens permet riure i sorprendre’ns amb totes les seues propostes que atrauen veïnat de Vila-real, però també d’altres municipis del nostre entorn que venen ací a viure una cultura més viva que mai”.